Garáž Vršovice
Číslo: 4
Garáž Vršovice vypravuje autobusy od roku 1964. Sama o sobě je však ještě starší. Od jejího zprovoznění dne 2. dubna 1955 ji totiž využívaly ke stání trolejbusy. Ty však postupem času v Praze upadaly, což způsobilo právě zařazení prvních autobusů do vršovické provozovny roku 1964. K úplnému odstranění trolejbusů došlo ale až v roce 1968. Vršovice jsou tak nejstaršími v současnosti využívanými garážemi u DPP, na druhou stranu ale mají nejnižší počet autobusů ze všech provozoven. Jsou také unikátem v tom, že nevypravují žádné kloubové autobusy. Vypravují jich asi 175. Kvůli jejich poloze v obležení bytů obyvatel jsou nuceny snížit hluk. Proto v tuto chvíli probíhá odstavováním starších autobusů na likvidaci a přeřazováním vozů v lepším technickém stavu do jiných garáží (zejména Hostivař) veliká redukce počtu provozovaných vozů, spekuluje se o snížení až na pouhých 50 kusů autobusů s upřednostněním midibusových pořadí.
Historie
O autobusech, které zde zmiňujeme, si přečtěte na stránce Historie DPP.
První autobusy, které začaly využívat tuto provozovnu, byly městské vozy shodných typů Škoda 706 RTO MTZ a Škoda 706 RTO MEX. V případě vozů MEX se jednalo o zbrusu nové autobusy, oněch zbylých pár kousků typu 706 RTO MTZ zdědily Vršovice po Pankráckých a Dejvických garážích, kterým byly dodány roku 1959. Hned roku 1965 se sem však začaly i autobusy MTZ dodávat nové. Ještě v šedesátých letech do Vršovic zavítal i jeden kus meziměstské Škody 706 RTO CAR. Polská napodobenina RTO-ček Jelcz MEX 272 se do zdejších garáží dostala jen v malém počtu, a to ještě pouze jako přeřazená.
Nová generace městských autobusů, tentokráte už pojmenovaná podle výrobce karoserie, Karosa ŠM 11 se začala do Vršovic dodávat roku 1967, tedy 2 roky po zahájení dodávek Dopravnímu podniku Prahy jako celku. Dodávky probíhaly dlouhých 14 let, poslední vozy vyrobené roku 1981 byly Vršovicemi vyřazeny až na konci 80. let minulého století. Neměli bychom opomenout ani meziměstskou a dálkovou řadu Karosa ŠL 11, resp. Karosa ŠD 11, které zde byly zastoupeny také nemalým počtem.
Vršovické garáže byly také mezi prvními, které obdržely nové, první kloubové autobusy na území Prahy, typu Ikarus 280, a to v roce 1977. Ovšem zároveň to byl jediný rok, ve který se sem dodávaly a z Vršovic tak zmizely už v půli 80. let.
Není se však čemu divit, protože ve Vršovicích zabíraly mnoho místa nové vozy řady Karosa B700. První kusy městských Karos B731 obdržela tato provozovna roku 1982 a vyřazení posledního Vršovického vozu proběhlo v lednu 2014. Co se týče Karosy B732 s manuální převodovkou, Vršovicím začaly první kusy sloužit roku 1987. Dnes už po Praze jezdí poslední kus z této modelové řady, a to vůz provozovny Hostivař. V malém počtu se sem dostaly i meziměstské autobusy Karosa C734 a v jednom kuse dálková Karosa LC735. Ještě před ukončením provozu kloubových autobusů roku 2004 stihlo i několik kloubových Karos B741 obsloužit vršovické linky.
Z nadílky nové řady autobusů Karosa B931 z roku 1996 dožívá v této provozovně několik kusů dodnes. Jejich oprava se už však v současné době díky klesajícím cenám nových autobusů nevyplatí, a tak jsou i tyto vozy v současnosti ve stádiu vyřazování. Tyto vozy doplňuje ještě pár modernizovaných Karos B931 E z let 1999 a 2001.
Obrovskou oporou jsou dodnes pro Vršovice Renaulty Karosy Citybus 12M. Dodávány jim byly od roku 1996 až do roku 2004 (tehdy už jako Irisbusy).
Ani poslední řada Karosáckých vysokopodlažních autobusů nemohla Vršovicím chybět. Karosy B951 i Karosy B951 E dodávané mezi lety 2002 a 2006 jsou zde dodnes hojně zastoupeny.
Od začátku roku 2012 vlastní Vršovice také jediných 6 midibusů Ikarus E91, kdy sem byly převedeny z garáže Kačerov. Vozy jsou vyrobeny v letech 2003, 2004 a 2006.
I další typ midibusů je zastoupen u garáží Vršovice. Jsou to SORy BN 8,5 z roku 2010.
A ještě jeden typ midibusů. Vršovice vlastní 10 kusů autobusů typu Solaris Urbino 8,9 LE. Dodány byly roku 2013.
DPP si roku 2013 zapůjčil také testovní SORy BN 10,5 a BN 12. Byly přiděleny právě provozovně Vršovice, která je tak vypravuje na svá pořadí u jednotlivých linek dodnes. Později byly totiž odkoupeny.
Vršovice jsou už v tuto chvíli jedinou garáží u DPP, která nevlastní nové SORy NB 12 city. A asi se jich jen tak nedočká. Dodávka v tuto chvíli stojí a navíc není místo pro nové autobusy.
Poloha a areál
Garáže se nacházejí u ulice Chodovská v Michli a název Vršovice tak mají vlastně neprávem. Část Prahy Vršovice totiž začíná až o pár ulic dále. Jejich adresa je Nad Vršovskou horou, Praha 10. Doplňují provozovnu Kačerov ve vypravování linek na jih Prahy, což vysvětluje fakt, proč jsou si tak blízko. V areálu se nachází 2 odstavné plochy a hala denního ošetření.
Provozované autobusy
Midibusy:
Ikarus E91
SOR BN 8,5
Solaris Urbino 8,9 LE
Standardní autobusy:
Karosa B931
Karosa B931 E
Renault Karosa/Irisbus Citybus 12M
Karosa B951
Karosa B951 E
SOR BN 10,5
SOR BN 12
Kloubové autobusy: žádné