Historie DPP
Roku 1951 počala dodávka zbrusu nových autobusů řady Škoda 706 RO. Zahrnovala městské vozy Škoda 706 RO MTZ dodávané až do roku 1957 a také 2 meziměstské vozy Škoda 706 RO CAR dodané v letech 1953 a 1958. Jméno Škoda je u těchto autobusů kvůli motoru, který byl do nich Škodou vyráběn. Karoserie byla tvořena Karosou Vysoké Mýto, podle tehdejší vyhlášky však musel být název autobusu odvozen od jména výrobce jeho motoru.
Po skončení dodávek těchto autobusů se v roce 1959 v Praze objevily vozy modernizované řady Škoda 706 RTO. Šlo opět o městský typ Škoda 706 RTO MTZ občas doplňovaný zcela shodným městský vozem Škoda 706 RTO MEX, který byl však původně určen pro export (MTZ-městský pro tuzemské zákazníky, MEX-městský pro export). Na meziměstské linky byl využíván vůz Škoda 706 RTO CAR a dokonce byl do tehdejších garáží Pankrác zařazen i jeden vůz dálkové Škody 706 RTO LUX. Tyto vozy byly dodávány až do přelomu 60. a 70. let minulého století.
Vozy Jelcz MEX 272, které byly do Prahy také dodávány, byly zcela shodné s vozy Škoda 706 RTO MTZ, ale byly vyráběny v Polsku pod československou licencí. V Československu už se totiž mezitím vyráběla další řada autobusů a výroba typu 706 RTO byla ukončena. Polský výrobce tehdy těžil zejména z popularity Škod 706, což je zřejmé z faktu, že se dodaly v letech 1973-1975, tedy souběžně s dodáváním tehdejší novinky od Karosy.
Již zmíněnou novinkou a nástupcem vozů 706 RTO byly Karosy řady Š. Do Prahy se začala městská Karosa ŠM 11 dodávat ještě za běhu dodávek jejího předchůdce, konkrétně od roku 1965 až do roku 1981. Meziměstské Karosy ŠL 11 se dodávaly mezi lety 1971 a 1983, 5 dálkových vozů Karosa ŠD 11 se zařadilo v letech 1969, 1970 a 1979.
Jako významný letopočet můžeme zmínit rok 1977. Bylo dodáno prvních 20 vozů typu Ikarus 280. Tyto vozy se staly vůbec prvními kloubovými autobusy v historii DPP. Dodávány do Československa byly výhradně kloubové vozy tohoto typu, a to i přes to, že zdejší Karosa Dopravnímu podniku už o mnoho let dříve vlastní řešení kloubového autobusu Karosa ŠM 16,5 také nabízela. Ten však tehdy nejevil zájem, a protože to byl nevětší odběratel vozů Karosa, z výroby Karosy ŠM 16,5 po 15-ti vyrobených kouscích + 1 prototypu sešlo. Svou roli zde ale sehrála i politická scéna a nedostatečná kapacita výrobní haly Karosy. Poslední nový Ikarus 280 se do Prahy dostal v roce 1991, později sem však zamířily i odkoupené starší vozy od DP Pardubice. V té době už však běželo v plném proudu vyřazování starých vozů. Naposledy svezl Ikarus 280 cestující 1. července 1999, kdy obsloužil kačerovskou linku 215. I přesto, že v běžném provozu přestaly poslední vozy jezdit už v první půli roku 1999, na svá oficiální vyřazení čekaly některé až do konce roku 2000.
A s autobusy se dostáváme do současnosti. Roku 1982 počala další významná etapa fungování pražské MHD dodávkou prvních vozů Karosa B731, které vystřídaly ještě v roce 1981 dodáváné vozy Karosa ŠM 11. Tyto vozy měly automatickou převodovku, což se na meziměstské linky nehodilo a dopravní podnik musel zároveň nakupovat ještě čistě meziměstské Karosy C734. Proto DPP sáhl roku 1987 po Karosách B732, které byly vzhledově shodné s vozy B731, ale jejich mechanická převodovka umožňovala nasazování jak na městské, tak i na meziměstské linky. V roce 1994 se však nakrátko opět vrátil k odebírání Karos B731, z nichž pár kousků ještě přežívá dodnes. Karosa B732 vyjela naposledy do provozu 19. dubna 2013 na linku 122, šlo tentokráte o vůz provozovny Řepy, který zde dodnes stojí jako vůz odstavený na likvidaci. V garážích DPP mimojiné parkovalo i pár dálkových vozů Karosa LC735. Co se týče kloubových autobusů, bylo třeba začít nahrazovat postupně vyřazované Ikarusy 280, tudíž se v prosinci 1991 začaly dodávat Karosy B741 odvozené od základní Karosy B731. Těch už přežívá v běžném provozu dodnes více, konkrétně asi 19 kusů zařazených v letech 1995 a 1996.
Až do roku 1994 bylo 100% vozů v ČR vysokopodlažních. 1. nízkopodlažní vůz v historii zařadil Dopravní podnik Prahy právě v listopadu 1994 a byl jím Neoplan N 4014/3, další 2 kusy byly dodány roku 1995. Vzhledem k tomu, že byly příliš drahé a na trh přišly vozy Renault Karosa Citybus 12M, jejich počet se už nezvýšil a byla zahájena dodávka oněch Citybusů. Vyřazeny byly postupně v letech 2006 a 2007.
Karosy řady 900 vyjely do pražského provozu na samotném konci 20. století. Městská Karosa B931 se dodávala během let 1996 a 1997, její modernizace nazvaná Karosa B931 E byla dodávána v letech 1999 a 2001. Meziměstská Karosa C934E se sem dostala jen v jednom kuse, dálkové Karosy LC936 však dokonce ve čtyřech kusech. Pochopitelně potřeboval DPP dodávat nové kloubové vozy, nabízely se odvozené Karosy B941 a v letech 1997 a 1998 také probíhala jejich dodávka. U modernizovanných Karos B941 E šlo o roky 1999 a 2001. U těchto vozů se už rozjelo vyřazování.
Nástupci těchto autobusů se již v novém tisíciletí staly městské autobusy Karosa B951, dodávané roku 2002, modernizované Karosy B951 E, dodávané mezi lety 2003 a 2006, a v neposlední řadě kloubové Karosy B961, dodávané 2002-2003.
Dosud šlo o vysokopodlažní vozy, vyjma Neoplanů. Vrátíme se tedy k již zmíněným Citybusům. Nejprve šlo o dodávání pouze standardních městských autobusů Renault Karosa Citybus 12M mezi lety 1996 a 2000. Od roku 2001 se projevilo spojení Renaultu(který Karosu vlastnil) a Iveca, kteří začali vyrábět autobusy pod názvem Irisbus. Šlo tedy o Irisbus Citybus 12M, který byl podobný modelu předchozímu, nově se však stal 100% nízkopodlažním a začal používat motor Iveco. Celkově dodávky Citybusů 12M skončily roku 2004. Necelých 300 jich dnes jezdí v běžném provozu, čímž jsou nejzastoupenějším modelem autobusů u DPP. Kloubový Irisbus Citybus 18M přišel až s Ivecem a do Prahy byl dodáván v letech 2001-2004. Žádný z nich zatím nebyl vyřazen a dodnes jich slouží DPP 49 kusů.
Vzrůstající poptávka po kratších méně vytížených a hůře dostupných linkách, a tím pádem byly třeba nové midibusy. DPP si na svou novou linku 291 objednal 3 vozy Ikarus E91 a obdržel je v roce 2003, následně roku 2004 zařadil ještě jeden, v pořadí už čtvrtý vůz tohoto typu. Poslední dva nové vozy začaly dopravnímu podniku sloužit roku 2006 a dodnes jich tak po Praze jezdí 6.
Roku 2005 odstartoval dodávkou prototypu zcela nového modelu Irisbus Citelis 12M zájem DPP o další, již sériové vozy tohoto nástupce Citybusu. Už v roce 2006 přišly zbrusu nové Citelisy 12M, a to v počtu 10 kusů. V říjnu 2009 začal sloužit ještě jeden, v pořadí už 12. vůz Irisbus Citelis 12M a zároveň také jeden kloubový vůz Irisbus Citelis 18M, který je až dodnes u DPP zastoupen pouze jedním tímto vozem.
Na svou linku pro tělesně postižené potřeboval DPP nové vozy, protože dosud využívané staré upravené Karosy už měly své dny pomalu sečteny. Rok 2007 tak znamenal dodávku dvou nových vozů Irisbus Crossway LE 12,8 ZTP upravených tak, aby zde měli pro tělesně postižení co největší komfort. O rok později přibyly ještě dva nové vozy tohoto typu. V letech 2012-2013 obdržel DPP také 2 vozy klasické verze Irisbus Crossway LE 12,8 používané na příměstské linky.
Na podzim 2009 se začala realizovat dodávka standardních vozů typu SOR NB 12 city, kloubových SOR NB 18 city a hybridních SOR NBH 18. Zatímco dodávka NB 12 je už od roku 2012 pozastavena, kloubové NB 18 je třeba kvůli veliké poptávce dodávat i přes složité období bez peněz, a tak s častými přestávkami pokračuje. Hybridní model NBH 18 je v Praze doposavad zastoupen pouze dvěma testovními vozy z roku 2011 a zatím to nevypadá k další dodávce. Nejpočetnějším z těchto modelů je v současné době právě kloubový SOR NB 18 city s 242 kusy. Standardní SOR NB 12 city je zastoupen 168 vozy a SOR NBH 18, jak již bylo psáno výše, 2 vozy.
Zbrusu nových dlouho očekávaných midibusů se DPP dočkal roku 2010. V prosinci toho roku totiž přišlo prvních 15 vozů SOR BN 8,5 ochotných najet na midibusové linky. O rok později bylo zařazeno ještě 5 nových vozů tohoto typu.
A nakonec ještě jeden typ midibusu. Solaris Urbino 8,9 LE se do Prahy dodává od roku 2013. Z celkového počtu plánovaných 40-ti kusů je jich v současné době 25.
Omlouváme se, ale prozatím jsou na této stránce uvedeny jen vozy zařazené po roce 1951.