Garáž Řepy
Číslo: 7
Garáž Řepy je druhá nejmladší v Praze. Po dlouhém plánování a stavbě byla zprovozněna 15. srpna 1982. Tato provozovna převzala vozový park i personál tehdejších garáží Dejvice, které naopak to samé obdržely od rušených garáží Pankrác. Řepští tak začínali s přeřazenými vozy Karosa řady Š, tedy s městským ŠM 11, meziměstským ŠL 11 a dálkovým ŠD 11, a v neposlední řadě se zbrusu novými vozy typu Karosa B731 dodanými na podzim téhož roku. V současnosti vlastní garáž Řepy necelých 290 autobusů, čímž je po Kačerovu 2. největší u DPP. Když si to rozdělíme, je to 20 midibusů, 162 standardních autobusů a 105 kloubových autobusů. Řepy odnesly zrušení dejvických garáží roku 2004. Dostaly od nich zbytkové autobusy, ale také přehršle linek.
Historie
O autobusech, které zde zmiňujeme, si přečtěte na stránce Historie DPP.
Úvaha postavit novou garáž v Řepích pochází již z druhé poloviny 60. let minulého století. Měla hlavní dva důvody: nedostatečnou kapacitu ostatních provozoven a pouhou jednu garáž, Dejvickou, na levém břehu Vltavy. Dle první studie z roku 1969 se mělo jednat o objekt pro 115 autobusů a se zahájením stavby se počítalo v roce 1973. Roku 1974 byl však projekt přepracován, byla navýšena kapacita na 315 autobusů a práce měly začít o rok později. Nepřipravenost projektu však odložila začátek stavby až na rok 1976, kdy se už vážně počalo stavět a prognóza dokončení byla v roce 1981. Stavební práce měly špatnou kvalitu a zpozdily se. Teprve o víkendu 14.-15. srpna proběhlo velké stěhování do areálu v Řepích a hned 16. srpna byly první řepské vozy vypraveny do běžného provozu.
Jak již bylo zmíněno, prvními typy vozů v této provozovně byly vozy Karosácké řady Š. Objevilo se jich tu přes 100, téměř všechny byly přeřazeny z provozovny Dejvice. Zejména se jednalo o městský typ Karosa ŠM 11, ale objevilo se tu i několik kusů meziměstského typu Karosa ŠL 11 a jeden vůz dálkového provedení Karosa ŠD 11.
Ještě na podzim roku 1982 obdržela 18 zbrusu nových vozů Karosa B731. Šlo o vůbec první dodávku tohoto typu autobusu do Prahy. Ještě do konce roku přišly další 4 kusy. Autobusy B732 i C734 obdržela provozovna prvně roku 1987. Dálková Karosa LC735 přišla už roku 1986. Kloubový typ B741 začal od roku 1993 nahrazovat dožívající Ikarusy 280 zmíněné na dalším řádku.
První kloubové autobusy obdržela garáž roku 1983. Šlo o typ Ikarus 280 a první dodávka obsahovala 21 kusů tohoto typu.
Roku 1996 byly dodány do Řep první vozy typu Karosa B931, kloubová B941 následovala další rok. Zatímco inovované vozy standardní délky B931 E se do Řep nedostaly, kloubové B941 E sem choily od roku 1999.
První nízkopodlažní autobus v garážích Řepy byl vůz ev.č. 3006 typu Renault Karosa Citybus 12M. Dodávky tohoto typu autobusu do Řep jím započaly roku 1996 a pokračovaly i po proměně na Irisbus Citybus 12M. Dodávka kloubového typu Irisbus Citybus 18M probíhala do Řep až v posledním roce jeho dodávek do Prahy, tedy v roce 2004.
Nová řada vozů Karosa, tedy typy B951 a B961, začala do Řep chodit shodně roku 2002. Obnovený standardní typ se sem začal dodávat o rok později.
Nový typ Irisbus Citelis 12M byl dodáván od roku 2005. V současnosti jich Řepy vlastní 12. Jediný kloubový Citelis 18M v Řepích a zároveň i u DPP sem byl přeřazen z Hostivaře roku 2009, stejně jako dvanáctý standard.
Zatímco standardní verze nového českého autobusu, SOR NB 12 city, do Řep chodí až od roku 2010, kloubový SOR NB 18 city je v Řepích už od roku 2009.
Jediný typ midibusu, co Řepy provozují, je SOR BN 8,5. Zařazují se sem od roku 2010.
Poloha a areál
Garáž Řepy leží ve stejnojmenné městské části, jihozápadně od křižovatky ulic Karlovarská a Slánská. Adresa je Reinerova 5, Praha 17. Obsluhují linky v západní, v severozápadní a částečně také v jihozápadní části Prahy. Základem areálu je hala pro 216 autobusů. Dále se tu nachází opravna autobusů s karosářským pracovištěm, skladem náhradních dílů a lakovnou, odstavná plocha či provozní budova s vjezdovou vrátnicí. V neposlední řadě sem patří i čerpací stanice, umývárna vozidel se 2 mycími linkami a stanoviště denního ošetření vozidel.
Provozované autobusy
Midibusy:
SOR BN 8,5
Standardní autobusy:
Karosa B931
Renault Karosa/Irisbus Citybus 12M
Karosa B951
Karosa B951 E
Irisbus Citelis 12M
SOR NB 12 city
Kloubové autobusy:
Karosa B741
Karosa B941
Karosa B941 E
Irisbus Citybus 18M
Karosa B961
Irisbus Citelis 18M
SOR NB 18 city