SOR NBH 18
SOR NBH 18 je model celonízkopodlažního kloubového autobusu s hybridním pohonem. Zakázka z roku 2009 počítá s dodávkou 20 kusů do roku 2015. V současnosti vlastní DPP pouze 2 tyto vozy dodané roku 2011. Jsou označeny ev. č. 6401 a 6402 a oba dva jsou přidělené provozovně Hostivař.
přední část autobusu (autor fotografie: DPP)
Zatím se nám nepodařilo vyfotit tento autobus, proto vužíváme fotografie Dopravního podniku Prahy.
Autobus je nabízen od roku 2009. Vzhledově i konstrukčně je shodný s typem SOR NB 18 city, rozdílem však je "hrb" začínající v půli prvního článku a pokračující přes kloub až přes celý druhý článek. Je to kvůli hybridní pohonné jednotce firmy Allison, která při brždění autobusu přemění jeho pohyb před zastavením v elektrickou energii, kterou nabije akumulátor. Tato energie je následně využita pro rozjezd. Tím je ušetřena veliká část paliva, což je však zřejmě jediná výhoda tohoto modelu. Nevýhody jsou vysoké pořizovací náklady, větší poruchovost a delší doba případné opravy hybridní jednotky z důvodu složitosti zařízení a špatné dostupnosti náhradních dílů. Má patery dvoukřídlé dveře s otevíráním dovnitř, z toho 3 v prvním článku a 2 v druhém. Výbava vozu je totožná s výbavou vozů SOR NB 12 a 18 city.
zadní část autobusu (autor fotografie: DPP)
Vzhledem k tomu, že jediné dva vozy byly dodány ve stejnou dobu, k žádným změnám nedošlo. DPP je však obdržel v lednu 2011 a od září téhož roku se dodávají vozy SOR NB 12 a 18 city ve světlejším provedení stropu, od listopadu 2012 s dalšími změnami(viz. článek SOR NB 18 city). Pokud se tak dočkáme dalších dodávek SORů NBH 18, můžeme s těmito změnami počítat. V interiéru je však mezi typy NB 18 a NBH 18 rozdíl. Hybridní NBH 18 si totiž vyžaduje více prostoru pro své pohonné jednotky, a tak jsou u tohoto modelu odstraněny 3 sedačky u zadního okna na pravo od motoru, které známe právě z typu NB 18.
ještě jedna fotka autobusu (autor fotografie: DPP)
Rozměry vozu jsou shodné s typem NB 18, délka tedy činí 18,75 m, šířka 2,55 m a výška 2,9 m. Interiér zahrnuje 41 pevných a 5 sklápěcích sedaček, míst ke stání je 117. Motor je Cummins ISLE 4320 o výkonu 235 kW, převodovka Allison EV DRIVE automatická. Maximální rychlost činí 80 km/h.
Komentáře
Přehled komentářů
je fakt krásný, škoda že jsem ho nikdy neviděl v běžném provozu.
Nádhera
(tonda, 28. 2. 2024 16:42)