Solaris Urbino 8,9 LE
Solaris Urbino 8,9 LE je typ městského nízkopodlažního midibusu dlouhého necelých 9 metrů. Dopravnímu podniku jich má být dodáno až 40 do roku 2015. V současnosti jich vlastní 25 kusů s evidenčními čísly 2031-2055. Prvních deset vozů bylo dodáno provozovně Klíčov v lednu 2013, dalších 10 patří garáži Vršovice, dodány byly v dubnu a prosinci roku 2013. Posledních pět pochází z února 2014 a patří také Vršovicím. Rámcová smlouva na dodávku těchto vozů byla uzavřena roku 2012 a důvodem je stálé zvyšování poptávky po midibusech nasazovaných na linky méně vytížené či hůře přístupné větším autobusům.
přední část midibusu, Klánova
Tento typ autobusu polského výrobce Solaris splňuje velmi přísnou emisní normu EURO 5 EEV. Tyto autobusy byly pro DPP vybaveny novými plastovými sedačkami, které jsou tak v Praze novinkou. Jinak už však nic nového nepřinesl, jeho vybavení je takřka shodné, jako vybavení vozů SOR, na které jsme si už v Praze zvykli. Patří sem tedy pochopitelně LCD obrazovka s informacemi o lince, moderní vybavení kabiny řidiče a také vnější informativní panely v oranžové, lépe viditelné barvě. Z novinek ještě stojí za zmíňku nový typ označovačů jízdenek, viz. fotky na spodu této stránky. Vzhledem k tomu, že autobus měří pouhých 9 metrů a nabízí nadprůměrný počet míst k sezení, postačují mu dvoje dveře s otevíráním dovnitř. Vepředu mají jen jedno křídlo, v zadu křídla dvě. Je možné je řidičem jen uvolnit a cestující si už dveře potřebné k vystoupení či nastoupení otevřou sami dotykem tlačítka.
a jeho zadní část, Lhotka
Vzhledem k pouhým několika kouskům tohoto typu u DPP zatím nedošlo během dodávky k žádným změnám na midibusu. Nyní se tedy přesuneme k tomu, co vozy cestujícím přináší. Přestože se jedná o typ charakterizovaný jako nízkopodlažní, opravdu nízkopodlažní je jen prostor mezi dveřmi autobusu v přední části. Do zadní části vozu vedou malé schody a pod sedačkami se tak mohou ukrýt technické prvky autobusu, jako například motor. Interiér zahrnuje 28 sedaček, což je dokonce více uvnitř o tři metry delšího SORu NB 12 city. Interiér rovněž zahrnuje místo pro kočárek či invalidní vozík a plošinu pro pohodlný nájezd u druhých dveří. Míst ke stání je až 39. Moderním prvkem je také kneeling, kterým je Urbino vybaven. Výška podlahy u nástupních dveří se s ním sníží v zástávkách ze 320 mm na 250 mm.
interiér midibusu, DOD 2013
Délka autobusu je tedy 8,95 m, šířka 2,4 m a výška i s klimatizací 3,05 m. Provozní hmotnost činí asi 8800 kg. Midibus dále využívá motor Iveco Cummins ISB6.7EV250B, převodovku ZF 6 AP automatickou s 6+1 stupni a jeho maximální rychlost činí 100 km/hod.
bok vozu, Klánova
...a i z druhé strany, Klánova
přední část s informačními prvky, DOD 2013
nový typ označovače jízdenek, DOD 2013
motor, DOD 2013
Komentáře
Přehled komentářů
Nevíte přesně, co to je za označovač jízdenek ?
Re: OZNAČOVAČ JÍZDENEK
(Admin, 8. 4. 2014 22:30)Dobrý den, snažil jsem se to vypátrat, ale nepodařilo se mi to. Na Mikroelektroniku, jejíž označovače známe z takřka všech autobusů a tramvají, to nevypadá. Možná to bude něco polského dodaného s vozem. Omlouvám se.
OZNAČOVAČ JÍZDENEK
(Kája, 8. 4. 2014 15:16)