Karosa B931/B941
Karosa B931 je vysokopodlažní standardní autobus určený do města. Jedná se o nástupce populárního typu B731 z produkce českého výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto. Sériová výroba probíhala mezi lety 1996 a 2002. Prototyp vozu byl prvním kusem tohoto typu autobusu, který v Praze jezdil. Zařazen byl roku 1995. Do Prahy zavítalo i 9 vozů z ověřovací série vyrobené téhož roku. V letech 1996 a 1997 probíhay intenzivní dodávky již sériově výráběných kusů, až na konci roku 1997 dosáhl jejich souhrnný počet 169 vozů. Roku 1999 došlo k inovaci vozu a název modelu byl poupraven na Karosa B931 E. Tyto vozy byly dodávány v letech 1999 v počtu 20 kusů a 2001 v počtu 10 kusů. Mezi lety 2007 a 2011 probíhaly na vozech střední opravy a nyní už běží v plném proudu vyřazování. Dožívá jich dohromady už pouhých 40 kusů.
přední maska, Kačerov
Ač jsou tyto vozy v dobrém stavu, jak je u Karosy zvykem, již zmíněné vyřazování už bylo zahájeno. Probíhá z prostých důvodů – dnes jsou na trhu velmi levné komfortní nízkopodlažní vozy a často drobné opravy (koroze, nehody) se na Karosách B931 finančně nevyplatí. Zkrátka je výhodnější koupit nový nízkopodlažní vůz, který je dnes již standardem kvality DP, a mít na několik let vystaráno, než-li pokračovat v provozování staršího neoblíbeného vozu B931 a opravovat ho každý půlrok. Tato strategie je pochopitelná, ale přeci jen je to škoda... Abychom však nezamlčeli jiný fakt, vyřazením vozů B931 se samozřejmě sníží průměrné stáří vozového parku, které je hlídaným údajem PID.
záď vozu, Kačerov
Vůz má v pravé bočnici troje dvoukřídlé výklopné dveře, které třemi schody vedou do interiéru s novou protiskluzovou podlahou, uspořádaného podobně jako v Karose B731. Cestující ocení vyšší počet sedadel. Je jich 31 a jedná se o plastové sedačky potažené látkou či koženkou. Postavit se ve voze může až 63 osob. B931 je o necelých 30 cm delší než její předchůdkyně B731, a to kvůli použití objemnějšího typu motoru (zadní čelo a tudíž i délka vozu je však totožná s čelem některých posledních Karos B731, viz. článek o tomto typu autobusu). Další změnou je zaoblení předního i zadního čela vozu. Madla jsou již žlutá a přístrojová deska zinovována.
interiér vozu, Na Lysinách
Nyní se podíváme na technickou stránku vozu a změny v průběhu výroby. Výrobce nabízel dva motory. Prvním byl LIAZ ML 636E s výkonem 175 kW a druhým nabízeným typem byl produkt Renault MIHR s výkony 152 či 186 kW. Každý motor však byl nabízen s rozdílnou převodovkou. Motoru firmy LIAZ sloužila převodovka VOITH D 863.3 se třemi stupni a automatickým převodem. K motoru firmy Renault byly dodávány převodovky typu ZF 4 HP se čtyřmi stupni a později ZF 5 HP s pěti stupni převodu. Všechny převodovky již byly automatické. Co se týče náprav, tak přední pochází od firmy LIAZ a zadní od Detvy. Jediná výrazná změna na voze proběhla roku 1999, od kdy počala produkce výhradně modifikovaného typu Karosa B931 E. Tehdy došlo ke snížení podlahy v přední části vozu o 10 cm, čímž byly sedačky vysunuty na stupínek a výška nad zemí činila jen 79 cm, k výměně přední nápravy LIAZ za nápravu značky Škoda s kotoučovými brzdami a k instalaci obrysových světel na bocích karoserie. Dílčí změnou bylo též odlišné zamykání dveří bez klasických "páček".
zadní část, Nádraží Braník
Co se týče předsériové výroby, prototyp označný jako B19 byl poprvé představen v Paříži v květnu 1995, kde pózoval na Mezinárodní výstavě městské dopravy. Posléze se v červnu téhož roku ukázal české veřejnosti na brněnském Autotecu. Od ostatních vozů tohoto typu se odlišuje zejména otevřenou kabinou řidiče (jen malá nízká dvířka bez vrchního skla), ale třeba i jinými potahy sedadel. Ještě na konci téhož roku bylo vyrobeno 10 kusů tzv. ověřovací série, z nichž 9 bylo společně s prototypem odprodáno DP Praha. Zajímavostí je, že prototyp byl v Praze původně označen ev. č. 3005 a jezdil v modrém nátěru. Později byl přebarven a nyní už po dlouhém působení v Hostivaři odpočívá v pokoji. Nyní dožívá 15 vozů typu B931 s ev. č. mezi číslovkami 7326 a 7465 a 25 vozů typu B931 E s ev. č. 7260-7485.
přístrojová deska vozů Karosa řady 900, DOD 2013
Nyní na závěr přestoupíme k numerickým datům. Délka vozu je 11,35 m, šířka 2,5 m a výška 3,17 m. Pohotovostní hmotnost je lehce přes 10 tun.
B931, Sídliště Novodvorská
horní pohled, Kačerov
Karosa B941 je kloubový městský autobus odvozený od standardního typu B931. Je nástupcem populární Karosy B731. Výroba této varianty počala asi o rok později než standardní verze, v roce 1997. Roku 1999 byl vůz inovován a stala se z něj Karosa B941 E. Až do roku 2001, kdy byla výroba ukončena, vyjelo z vysokomýtského závodu 335 kusů tohoto typu autobusu. Dodávky vozů do Prahy započaly hned toho roku a souhrnně umožnily vyřazení všech zastaralých vozů Ikarus 280. První 4 pražské vozy s ev. č. 6175-6178 byly byly zařazeny dne 4.6. 1997 do garáží Klíčov a 2 z nich (6175 a 6177) dosud fungují v provozovnách Kačerov a Řepy. Celkem bylo v letech 1997 a 1998 zařazeno 105 vozů typu B941 a v letech 1999 a 2001 70 vozů typu B941 E. V průběhu let z nich pár prošlo střední opravou a dneška se dožilo už jen 45 vozů typu B941 a 56 vozů typu B941 E. Vyřazování tedy už též běží v plném proudu.
přední pohled na vůz B941, Novodvorská
Vůz má tři nápravy a je rozdělen na dvě části spojené kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí 4 dvoukřídlé výklopné dveře, z nichž dvoje se nachází v přední části a zbylé v zadní. První a poslední dveře jsou užší. Plastových sedáků je v interiéru použito 42. Dle údajů od výrobce je ve voze 118 dalších míst, a to ke stání. Ačkoliv B941 vychází ze svého předchůdce B741, je asi o 25 cm delší.
záď vozu B941 E, Kačerov
Přední náprava pochází od firmy LIAZ, střední nápravu vyráběla pro Karosu firma Detva společně s hnací zadní nápravou. Motory byly na výběr dva, konkrétně LIAZ ML636E o výkonu 175 kW a Renault MIHR o výkonu 186 kW. Oba splňují emisní normu EURO 2. Převodovky byly dodávány taktéž dvě a kombinovaly se s oběma motory. Jednalo se o automatické převodovky ZF 4 HP 500 se čtyřmi stupni a Voith 863.3 se třemi stupni převodů. Roku 1999 začaly z Vysokého Mýta vyjíždět obnovené vozy B941 E a nyní shrneme změny. Motor Renault měl nově výkon 217 kW a přední náprava byla nová s kotoučovými brzdami, avšak též firmy LIAZ. Dále byla v předním článku snížena podlaha o 10 cm a sedáky umístěny na mírný stupínek. Nový byl též bezpečnostní systém ABS (s ASR) a autobus přibral ze 14,3 tuny na 14,45 tuny kvůli zdvojnásobení objemu palivové nádrže na 300 litrů. Dílčí změnou pak bylo dodávání opěrky pro stojící cestující u místa pro kočárek. Přezdívá se jí žehlicí prkno.
interiér, DOD 2013
V letech 1995, 1996 a nakonec 1998 byly postaveny tři prototypy kloubové B941. Byly označeny jako BK1, BK2 a BK3, druhý zmíněný byl později prodán do Brna a zde následně zařazen do provozu. Pražské vozy nosí evidenční čísla 6175-6278 v případě B941 a 6281-6349 v případě B941 E.
zadní část interiéru, DOD 2013
Závěrem již tradičně číselná data. Autobus měří 17 615 mm na délku. Na výšku činí údaj 3 165 mm a na šířku 2 500 mm.
pohled shora, Kačerov
bok vozu, Novodvorská